Utbildningsplan

Vår utbildningsplan är baserad på Svenska Ridsportsförbundets ryttarmärken samt Stockholms Ridsportförbunds barnmärken. Vårt mål är att vara en rid- och hästskola där grunderna i handhavandet av hästen, såväl som ridningen lärs ut. Utbildningsplanen är utformad som en riktlinje och naturliga variationer med hänsyn till ryttare, hästar och instruktörer finns. Observera också att vid övergång från ponny till stor häst kan man behöva gå tillbaka ett steg, då man behöver lite tid att vänja sig.

Nybörjare

Vi börjar från grunden med att hantera hästarna i stallet. Du lär dig ryckta, kratasa hovar, sadla, tränsa och att leda hästen. Tredje lektionen börjar du sitta upp på hästen. Du lär dig ryttarens grundläggande hjälper, att starta, stanna och svänga. Du tränar mycket balans och lär dig den lodräta och den lätta sitsen. Du rider över bommar på marken, provar på olika ridvägar. Du rider ut, när årstiden tillåter, och då med ledare.

Teori: Sadeln och tränsets delar, hästens skötsel före och efter ridning, lodräta och lätta sitsen, stallregler och säkerhet, enkelt om hästens beteende.

Mål: Att kunna skritta och trava utan ledare och att kunna rida lätt. Att klara av barnmärkena vita, gula, brons och silverhästen.

1:a

Som 1:a fortsätter du att träna på sits och balans och du lär dig de flesta ridvägarna. Du tränar på att göra halt, ställa hästen och att sitta ner på rätt nedsittningsben. Du provar på att galoppera och rider bombanor i trav. Du provar på att hoppa enklare hinder. Du skrittar på uteritt.

Teori: Hästens kroppsdelar, färger och tecken, ridvägar och enklare ridlära.

Mål: Att kunna sitta upp, justera stigläder och dra sedelgjorden själv.

Ta ryttarmärke 1 och guldhästen.

Ridborgare

Som ridborgare sitter du ner på rätt nedsittningsben vid lättridning och tränar vidare på att ställa hästen i skritt och trav. Du rider alla ridvägar och tränar mer på galopp och galoppfattningar. Du börjar träna på framdelsvändning. Enklare enstaka hinder i trav och galopp och du tränar på att rida bra vägar i kontrollerat tempo. Du skrittar och travar på uteritt.

Teori: Repeterar och går in djupare i ämnena i föregående steg, persedelvård, visitering.

Mål: Att rida ridborgarmärket godkänt.

2:a

Du börjar få relativt god sits och balans. Du lär dig mer om framåtdrivande, förhållande och vändande hjälper. Du tränar övergångar och tempoväxlingar och halvhalter. Du tränar framdelsvändning och skänkelvikning. På hopplektionerna tränar du enklare banor, samt balans- och gymnastikövningar.

Teori: Regler för ridning på ridbana, hästens dagliga vård och stallmiljö, hovens delar, enklare foderlära och mera om hästens beteende.

Mål: Att klara ryttarmärke 2.

3:a

Du börjar lära dig att inverka mer på hästen och har en god sits och balans i både lodrät och lätt sits. Större krav ställs på övergångar, galoppfattningar och tempoväxlingar. Du börjar rida hästen i form. Du hoppar enklare banor med olika typhinder och med större krav på ridningen före och efter hindret. Du börjar få kontroll på galoppsprången

Teori: Munderingens avpassande, olika typer av hinder ridutrustning, hästens anatomi, grundregler för tävlingsdeltagande, ridlära.

Mål: Att klara ryttarmärke 3.

4:a

Du har en relativt gott samband mellan skänkel och hand och rider flera av hästarna i form. Du tränar ryggning och bakdelsvändning, samt förvänd galopp.

Publicerad: 2022-11-13

Senast uppdaterad: 2024-01-18